سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را چنین سوگند دهید ، اگر بایدش سوگند دادن : که او از حول و قوت خدا بیزار است ، چه او اگر به دروغ چنین سوگندى خورد در کیفرش شتاب شود ، و اگر سوگند خورد به خدایى که جز او خدایى نیست در کیفرش تعجیل نبایست چه او خدا را یگانه دانست . [نهج البلاغه]

حوادث

 
 
ادامه گزارش کارآموزی(جمعه 87 مهر 5 ساعت 5:28 عصر )

ب- اداره تعمیرات و بهره برداری خطوط

هنگامی که مامور اداره حوادث به محل اعزام می شود و بابرسی های که انجام می داد شخص می نمود که دلیل خاموشی در شبکه هوایی مثلا تابیدگی سیم ها و یا بریدگی ( پاره شدن ) سیم و یا اینکه در شبکه زمینی علت خاموشی اتصالی کابل می باشد لذا در این موقع سریعا گزارش می کرد که خاموشی باید به اداره تعمیرات و بهره برداری خطوط از اینجا شروع می شود .

همگامی که گزارشی مبنی بر خاموشی در شبکه هوایی فشار قوی از اداره حوادث توسط کامپیوتر به اداره خطوط ارسال می شد اداره خطوط سریعا اسیب خط هوایی که یک گروه 4 نفره بوره را به همراه خودرو نیسان بالابر به محل اعزام می نمود .

خاموشی مربوط به خط هوایی دارای دلایل مختلف بود که عبارت بودند :

1-    سیم پارگی و یا تابیدگی سیم های خط هوایی به یک دیگر

2-    افتادن اشیاء زائد روی سیم های خط هوایی

3-    شکستگی پایه های چوبی و یا سیمانی توسط برخورد وسایل نقلیه و باری

4-    سرقت سیم های مسی خط هوایی توسط سارقین سیم ها

1-1 در اثر وزش بادهای شدید و طوفان سیم های خط هوایی پاره شده و یا به هم تابیده می شدند که این امر باعث خاموشی در شبکه شده لذا بعد از گزارش مامور حوادث مبنی بر سیم پارگی و یا تابیدگی سیم سریعا گزارش به اداره خطوط ارسال می شود و رئیس اداره خطوط که مهندس برق بوده سریعا اکیپ خط هوایی را با وسیله نقلیه مناسب و تجهیزات به محل اعزام نموده و رفع خاموشی می نمودند .

2-2 در صورت انستادن اشیاء زائد روی شبکه هوایی توسط کودکان که منجربه خاموشی در شبکه می شد اکیپ خط هوایی به محل اعزام می شد و در سر بالابر قرار می گرفتند و به نزدیکی سیم ها می رفتند و اشیاء زائد را از روی سیم ها خارج می نمودند.

3-3 یکی از خاموشی هایی که  به صورت متداول در شبکه انتقال می افتاد شکستگی پایه های سیمانی و چوبی بوده که لازم است ابتدا در مورد پایه ها و انواع آنها توفیقاتی بدهم . با توجه به بافت قدیمی منطقه برق خیام و کم عرض بودن کوچه های آن در محدوده های خیابان های مولوی – شوش – 15 خرداد – وحدت اسلامی و غیره لذا نصب پایه های سیمانی در کوچه ها غیر ممکن بوده و در همان سالهای قبل پایه های چوبی نصب نمودند لذا در منطقه برق خیام دو نوع پایه نصب بود که عبارتند از :

الف- پایه های چوبی : پایه های چوبی با توجه به ضخامت و قوی بودن درجه بندی آن توسط A و B و C مشخص بوده و نصب شده بودند .

ب- پایه های سیمانی که خود سه نوع بودند :

1- پایه های بتونی گرد

2- پایه های سیمانی پله ای

3- پایه های سیمانی کانالا یا زنبوری

پایه های سیمانی دارای طول های مختلف و همچنین کشش آنها مختلف بوده و با توجه به مصرف آن در شبکه فشار ضعیف و kv20 دسته بندی می شد که پایه های 9 متری شبکه فشار ضعیف و پایه های 12 متری در شبکه kv20 استفاده می گردید .

کشش در پایه های سیمانی خیلی مهم بوده و به همین خاطر پایه های با کشش طول های مختلف ساخته می شوند که نمونه آنها عبارت بود از :

kgr 200/9  kgr 400/9  kgr 600/9  kgr 800/9

پایه های های ابتدا و انتهای خط هوایی مجاور اینکه تحت کشش بوده و توسط چرخ قورباغه سیم ها را می کشیدند روی تیرهای ابتدایی و انتهایی فشار و نیرو وارد شده لذا در ابتدا و انتها از پایه های kgr400/9 و kgr600/9 و در وسط از پایه های kgr200/9 استفاده می کردند .

حدود 50? خاموشی های شبکه هوایی نجاوا شکستگی پایه ها بوده که در اثر برخورد وسایل نقلیه با پایه و یا پوسیدگی پایه اتفاق افتاده که در این راستا هنگام بروز حادثه تیر شکستگی و سقوط آن اکیپ خط هوایی به محل اعزام می شد و پایه ( تیر ) جدید با جرثقیل به محل حمل می شد و اکیپ مذکور یک چاله 20 را سانتیمتری حفر می کرد و پایه جدید را نصب رده و شبکه را روی پایه جدید منتقل نموده و پایه شکسته شده را جمع آوری می کردند که در این مورد چند عکس تهیه شد و در ضهات بعد می باشد .

4-4 سرقت سیم های شبکه فشار هوایی که 30? خاموشی ها مربوط به سرقت سیم های توسط سارقین بوده است با توجه به اینکه در شبکه فشار ضعیف هوایی برابر باردهی بیشتر از سیم های مسی استفاده می شود لذا سارقین با توجه به قیمت مس اقدام به سرقت سیم ها می نمایند لذا سارقین بیشتر در اوقات آخر شب و یا نیمه شب که تردد و عبور و مرور مردم در سطح خیابان ها و کوچه ها کمتر است مبادرت به سرقت سیم ها می کنند و باعث خاموشی مشترکین می گردند که در این موقع مامور اداره حوادث گزارش کرده و اداره خطوط اکیپ خط هوایی را به محلل اعزام نموده و سیم های جدید دائر می نمایند .

اداره خطوط ( اداره تعمیرات و بهره برداری خطوط ) در این راستا تعمیراتی را بکار بستم و برای جلوگیری از سرقت سیمها ایمن سازی خطوط هوایی را در صدر کار خود قرار داده و به دوروتر زیر خطوط را ایمن سازی می نمودند .

1- بافتن شبکه هوایی :

در این روش در طرفین هر پا یه به اندازه 3 متر بعد از پایه سیمانها به یک لوله پلکانی بسته می شود چرا که سارق هنگام سرقت سیمها را تک تک بریده و سرقت می کند و سیمها را با قیچی نمی تواند یکجا ببرد زیرا باعث اتصالی و برق گرفتگی آن می شود و برای سرقت یک یک انها را بریده و سرقت می کند حال با بافتش یک لوله یکپارچه سیمها باعث می شود هر گاه سارق یک سیم را ببرد سیم بریده شده توسط لوله پلکان در بالا باقی ماند و روی زممین نمی افتد و از سرقت جلوگیری می شود که در عکس این ایمن سازی نشان داده شده است .

2- استفاده از کابل خودتکمدار بجای سیم های مسی :

با توجه به سرقت سیمها برای ایمن سازی و جلوگیری از سرقط بجای استفاده از سیم مسی در شبکه از کابل خودتکمدار استفاده می گردد . کابل خودتکمدار در پنج رشته بهم  تابیده از جنس الومینم با روکش PVC با درجه حرارت بالا و یک رشته سیم بکل از جنس فولاد که هنگام زدن چرخ قورباقه و کشیدن کابل خودنگهدار سیم بکل تحت کشش قرار می گیرد و کابل تحت فشار نمی باشد . در این روش استفاده از کابل خودنگهدار به دلیل سبکی ان دارای مزایای زیادی می باشد و سارقین نیز به دلیل اینکه رشته ها به هم تابیده هستند نمی توانند آنها را بریده و سرقت کنند . در شرکت های توزیع برق در تهران ایمن سازی توسط کابل خودنگهدار و همچنین بافتن خطوط هوایی در کل مناطق در حال اجرا می باشد و سرقت سیم ها رو به کاهش می باشد .

در منطقه برق خیام با توجه به اینکه پایه های سیمانی قدمت آنها و زمان نب آنها در بیشتر محلها به 40 الی 50 سال می رسد لذا به مرور زمان پایه های آنها روی زمین سیمان آن ریخته و در آن ریخته و در اصطلاح پوسیده اند و آرماتورهای آنها نمایان شده اند که در این خصوص در اکثر جاها پایه ها را قالب گرفته و دوباره آنها را ترمیم می کنند که در صفحات بعدی در عکس این موضوع شخصی شده است .

خاموشی های شبکه زمین فشار ضعیف که اتفاق می افتد و با توجه به اینکه 90? شبکه فشار ضعیف منطقه خیام زمینی است لذا دلایل خاموشی های کلی به قرار ذیل می باشد :

1- اتصالی دو فاز با یکدیگر

2- اتصالی یک فاز با نول

3- اتصالی دو فاز با نول

4- اتصالی سر فاز با یکدیگر

رفع عیب و خاموشی در شبکه هوایی به مراتب ساده تر و راحت تر از شبکه زمینی است چرا که بروز اتالی و هر گونه عیب دیگر در شبکه هوایی با چشم قابل رویت و شیاسایی است و اکیپ سریعا به رفع عیب آن می پردازد ولی در شبکه زمینی رفع عیب و پیدا نمودن نقطه اتالی کابل در زیر زمین دارای مراحل پیچیده می باشد و باید نققطه اتالی عیب یابی گردد و نقطه پیدا شود . لذا با توجه به موارد ذکر شده هنگامی که مامور اداره حوادث محل حادثه حاظر می شود و علت خاموشی را اتصالی کابل هر کدام از چهار مورد ذکر شده اعلام نماید در یان لحظه ریش اداره بهره برداری خطوط اکیپ تعمیرات یا معظبری را به همراه اکیپ عیب یابی به محل اعزام می نماید .

کابل اتصال سریعا جعبه های انعشاب آن بازه گردد و انعشاب های مشترکین از کابل اصلی باز می گردند و در این لحظه توسط ماشین عیب یاب که روی آن یک مولد ولتاژ لحظه ای DC سوار است به کابل ولتاژی حدود 1 کیلوولت به صورت ضربه ای وارد می شود و شخص عیب یاب در این لحظه با گوشی و جاروب یا عصایی عیب یابی روی میز کابل عبور کرده و توسط گوشی نقطه اتالی را با شنیدن دای آن تشخیص داده و تحویل اکیپ منطقه می دهد .

اکیپ مفلنبری فشار ضعیف پس از تحویل نقطه اتصالی از عیب یاب شروع به حفاری محل نموده و سیم کابل را حفاری نموده و اقدام به تبش مفصل نموده که در این راستا دو نوع مفل می توان استفاده کرد یک فل چرمی و یک مفصل ریکم ( حرارتی ) .

مفصلی های چرنی : در مفصل های چرنی ابتدا توسط دو راه داخلی سه فاز و نو به یکدیگر ارتباط داده می شود و پس محل اتال را داخل مفصل قرار داده و در آخر قیر داغ در ان ریخته می شود .

مفصل کرمیم ( حرارتی ) : ابتدا توسط دو راه داخلی فازها به هر اتصال داده شده و بعد روکش های PUC توسط سرکیپ حرارت داده شده و فاز ها از یکدیگر عایق می شوند .

مزایا و معایب مفصل های چرنی و حرارتی : مفصل های چرنی ارزان تر از مفصل های حرارتی هستند ولی زیان بیش مفصل بیشتر می باشد و باید صیر داغ گردد و در داخل مفصل ریخته شود ولی مفصل های حرارتی زمان مبتنی آن خیلی کم است و گران قیمت تر هستند .

یکی دیگر از وظایف اداره خطوط رفع معایب شبکه KV20 می باشد و با توجه به اینکه منطقه برق خیام با توجه به بافت مرکزی کلیه خطوط KV20 آن زمینی می باشد .

لذا هنگام اتصال کابل KV20 پس از عیب یاب و پیدا نمودن نقطه عیب که این عیب مبنی بیشتر با تکنولوژی خاصی صورت می گیرد و دستگاه عیب یاب در یک ماشین نیز استیشن قرار داشته و داشته و ولتاژ برابر KV24 به صورت ضربه ای به کابل داده شده و با محاسبه طول سیر محدود نقطه اتالی را مشخص و با گوشی و عصایی محل دقیق را پیدا نموده و رنگ پاشی می نماید .

پس از مشخص شدن نقطه اتصالی توسط عیب یابیKV20 اکیپ مفلبزی KV20 در محل اتصالی حاضر شده و شروع به حفاری محل نموده و با توجه به توجه به نوع کابل که اگر نوع کابل روغنی و قدیمی باشد ( 185*3 روغنی و 95*3 روغنی ) از مفصل های روغن 185*3 و یا 95*3 استفاده می گردد ولی اگر کابل 185*1 کراسنیگ قرمز رنگ باشد از مفصل های حرارتی استفاده می گردد لذا با توجه به نوع کابل از مفصل های مربوط به خود استفاده می کنند .

واحد روشنایی : روشنایی معابر نیز در منطقه زیر نظر اداره خطوط می باشد و در شبکه هوایی 5 سیم بالا سیم اول نول و دومی فاز شهر ( روشنایی معابر ) و سوم و چهارم و پنجم T,S,R می باشند و سیم روشنایی معابر توسط فتوسل به طور اتوماتیک در روز خاموشی و در شب روغنی می گردند در تمام برقهای برق در بیرون پست یک فتوسل نصب است و کل روشنایی معابر مربوط به آن محدوده بصورت اتوماتیک روشن می گردند .

اخیراً فتوسل های نجومی در سطح منطقه نصب می گردند که این فتوسل ها برنامه دیزی شده و بصورت اتوماتیک در فصل تابستان و زمستان هنگام تارکسپ سژن هوا عمل کرده و چراغ های معابر روشن می گردند .

در مناطق توزیع خصوصا منطقه خیام جهت افزایش قابلیت اطمینان شبکه و کاهش تلفات شبکه و کاهش انرژی توزیع نشده قبل از بروز حادثه نسبت به بازدید خطوط هوایی و زمینی فشار ضعیف و KV20 پرداخته و معایب شبکه استخراج شده و نسبت به رفع معایب اقدام می گردد و قبل از بروز حادثه نسبت به رفع آن پرداخته می شود به طور مثال در فصل تابستان و زمستان عملیات بارگیری خطوط انجام شده و کابل های پربار مشخص شده و نیت تقلیل و تعادل بار آنها احترام می گردد و همچنین در اذر و دی و بهمن شاخه زنی درختان انجام می شود و هنگامی که درختان در خواب زمستانی هستند شروع شاخه زنی و بریدن شاخه های که با سیم های شبکه هوایی درگیرند می شود و یا شاخه هایی که مانع نور راغ های روشنایی به سطح زمین می شوند را بریده و قطع می کنند .







بازدیدهای امروز: 8  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 7843  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «